Ut å stjæle hester anmeldelse. Anmeldelse av «Ut og stjæle hester»: Stjeler nesten hjertene våre 2019-12-03

Ut og stjæle hester / Pocket

ut å stjæle hester anmeldelse

Pettersons skjønnlitterære alkymi … har transformert hverdagslig materiell til det mest skinnende gull … En erindringsroman? De har alle fått utpekt sine roller. I 1948 bodde Trond sammen med faren på en seter i nærheten av Elverum, nær svenskegrensen. Enstemmig plasserte juryen … Pettersons høytflygende lyriske, men bitende sansevare beretning om en sommer som forandret livet og dens ettervirkninger foran dens rivaler … Ved første blikk framstår Ut og stjæle hester som et sjarmerende, men beskjedent kammerspill. I am pretty sure that you will find the book interesting. Likevel ble jeg stående og se ned på elva og så den komme blank og mjuk ut av disen og svingen litt høyere opp og strømme forbi.

Next

Tones bokmerke

ut å stjæle hester anmeldelse

Sommeren på seterhytta er en barndoms dal som vi alle forestiller oss den. Vidunderlig skrevet i et språk som er klart som vann, mykt og inntrengende, menneskenært og helt uten sentimentalitet. Våbnet er heller ikke Kaspar Kaae fremragende og dynamiske musik. Og sjældent har Norge set helt så grønt, frodigt og fugtigt ud end under Tronds coming-of-age i 1948. Faren har et liv i Oslo og et liv der langt oppe mot nord, ved siden av svenskegrensen. Men det er ikke så mye snakk om påvirkning fra én bestemt forfatter her, som en stemning, vinkling og prosaføring fra en hel romantradisjon: landskapet, elva, hestene, mannfolkene, de materielle beskrivelsene, råheten og de underliggende tragediene.

Next

Anmeldelse «Ut og stjæle hester»: En sanselig og vakker naturopplevelse

ut å stjæle hester anmeldelse

En av filmens svakheter er at den ikke helt får frem beveggrunnene for disse mennenes handlinger. Det som er drivkraften bak denne bokbloggen er å inspirere andre til å lese bøker. Man forstår til slutt at Tronds far forsøker å lære gutten noen livsgrep for å forberede ham på det som skal komme. Og ingenting blir noen gang det samme. Enjoy your reading and feel free to make any comment! Det virker ikke helt som om Trond tror på det selv og filmens essens er vel heller det motsatte — det er ikke alt vi mennesker rår over. Det er andre gangen jeg har lest Per Pettersons prisbelønte roman Ut og stjæle hester utgitt i 2003.

Next

Ut og stjæle hester

ut å stjæle hester anmeldelse

Allerede første gang Trond møter naboen Lars, kjenner han på seg at Lars er en mann han helst vil unngå. Så åpner jeg øynene, og da er det ikke lyst, men like mørkt som nede i djupet. Til min overraskelse fant jeg ut at hestene er fortsatt på riktig plass og det er menneskene som er blitt stjålet. I personally enjoyed reading the book. Men skaden er allerede skjedd. Her bor han alene sammen med hunden sin og tilbringer tida med praktisk arbeid og hverdagslige gjøremål.

Next

Ud og stjæle heste anmeldelse: Sanselig skandinavisk filmatisering

ut å stjæle hester anmeldelse

Per Petterson er blitt en litterær sensasjon utenfor Norge. Andre del av romanen går enda lengre tilbake i tid, til krigsåret 1944 da faren oppholdt seg alene på denne seteren. Det er så man kjenner lukten av det og av jord og mold og skogens mange safter, mens kameraet går tett på underskogen, på småkryp og flygende jegere og på duvende strå og lydene som er en del av skogen i seg selv, nesten umerkelig inkorporert i musikken. En snegle som kryper på et strå. Nærbilder av fingre som glir gjennom elvevann, maur og biller på marken, humler som lander i blomsterenger, fugler som letter i langsom film. Det var en skjellsettende og mytologisk sommer med tømmerhogst, hester, høy, varme, regn, og menn som arbeider og samarbeider.

Next

Kraft og sårbarhet

ut å stjæle hester anmeldelse

» I nærheten bor en annen mann som det etter hvert viser seg at Trond har møtt før. Per Petterson Ut og stjæle hester Roman Innb. Det blei beste opningshelg for ein dansk film nokon sinne. Han har kjøpt et småbruk, og vil tilbringe alderdommen alene her. Dermed kan produksjonsselskapet gå videre med innspillingen av filmen, som har planlagt premiere februar 2019.

Next

ut å stjæle hester anmeldelse

Det heile er fortalt på ein kompleks, men elegant, måte. » Det viser seg at nærmeste nabo, Lars, er en bekjent fra en sommer for over 50 år siden. Jeg var helt rolig nå, jeg var sentrum der jeg sto. Barna ser, fatter og tolker tingene som om de kommer fra et fantasiland. Det er skogens og elvas landskap vi tas inn i. Det er allerede for sent. Hans far og mora til Jon satt sammen på brygga, der på benken, tett inntil hverandre.

Next

Utdrag fra UT OG STJÆLE HESTER » Bokklubben

ut å stjæle hester anmeldelse

Det sa han aldri noe om, og jeg sa aldri noe om hva jeg gjorde der inne. At det ikke har vært sjelden. Andre mennesker har det med å finne fram til deg før eller senere uansett hvor godt du gjemmer deg. Det sterke fokuset på det konkrete er et av flere elementer som vitner om Pettersons inspirasjon fra amerikanske romaner. Slik kommer fortellingen til å veksle mellom to tider og steder.

Next

Anmeldelse: «Ut og stjæle hester»

ut å stjæle hester anmeldelse

Hans Petter Moland har skrevet manus og skal regissere filmen, som har et totalt budsjett på nærmere 40 millioner kroner. Sommeren 1948 opplever Trond nærhet til og blir kjent med faren. . Det er en liten scene som både Floberg, Moland og klipperne lar vare mye lenger enn kanskje er nødvendig, men slike pauser skaper også rom for små spenninger. Noen ganger litt i overkant, men naturskildringene er i seg selv så vakre og sanselige at de er verdt filmen alene. På den måde får Ud og stjæle heste åbnet op for sin hovedpersons minder på en måde som kun film kan gøre det, og derigennem gjort det samme for publikums egne. Heller ikke romanen gir oss dem i reine ord, men i boka kommer du likevel tettere på menneskene.

Next

Vil lage film av «Ut og stjæle hester»

ut å stjæle hester anmeldelse

Først i et vinterlandskap hvor hovedpersonen Trond 67 , sikkert spilt av Stellan Skarsgård, nylig har kommet til. Uten at det er blitt en definert mannsfilm tegnes mannsportrettene fram, både de unge og de gamle, og av et miljø der det usagte er lov, hvor brunbarkede muskler spennes og man hjelper hverandre når det kniper. De er på ingen måte uten dramatikk, likevel er det filmens indre liv som først og fremst bidrar til en dramaturgisk formfullhet og til den dirrende nerven som i filmens handling skal komme til å stå i helspenn i fem tiår, fra ungdommens tordentunge sommer til alderdommens isende vinter. Ingen kan røre deg om du ikke vil det sjøl. Han presenterer seg som Lars.

Next