Flo og fjære kristiansund. Vêrvarsel for Møre og Romsdal 2019-12-04

flo og fjære kristiansund

Selv om sjøen var litt stor så kunne vi gå i 15-20 knop siden sjøen kom fra siden. Det er både stjernekart som dekker hele himmelen som er synlig fra Norge og kart som viser planetenes bevegelser gjennom året. Men det gikk ganske fint å fiske. Når vi kom til havn hadde vi kjørt over 70 nm. En annen konklusjon er at havfiske uten lokalkjente ikke gir så veldig mye utbytte. Tidene for soloppgang og solnedgang er dessuten gitt med 4 dagers mellomrom for Skien, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Geilo, Dombås, Ålesund, Kristiansund, Namsos, Mosjøen, Bodø, Karasjok, Harstad, Hammerfest, Vardø og Longyearbyen.

Innhold

flo og fjære kristiansund

Til slutt ga vi opp og dro opp til Ramsøyfjorden der jeg er kjent. Når vi kom ut på Griphølen brukte vi rett og slett kartet og sunn fornuft for å finne fiskeplasser. Oversiktskalendre Bakerst i almanakken er to sider med en dag- og ukeoversikt for inneværende år og for det påfølgende. Maks bølgehøyde er ofte ca. Did you try to search for something else than a place? Etter hvert så ble det ganske store bølger så vi kunne ikke kjøre så fort med sjøen rett i mot, vi gikk på ca. En liten hai, et par lange og sei er ikke mye å skryte av etter mange timers fiske.

flo og fjære kristiansund

Jeg monterte på bedre avløp på fiskekassen og monterte klosser under den for å få bedre arbeidshøyde for sløying. Med bare lørdag-søndag blir slike distanser litt langt dersom det blir dårlig vær. Det ble et par glass vin før vi avsluttet med en liten Night-cup i båten nede i havna. Jeg fylte 67 liter, et forbruk jeg er fornøyd med siden vi hadde en god del med motsjø og kjørte en del i pløyefart. Kristiansund Vi spiste en treretters på Smia, en utmerket fiskerestaurant i utkanten av bykjernen, den ligger ned mot småbåthavna og i nærheten av Gammelverftet som er museumsverft.

Search: flo og fjære

flo og fjære kristiansund

Årets sol- og måneformørkelser og deres synlighet i Norge er omtalt, og det finnes tabeller for når flo og fjære intreffer på over 30 forskjellige steder langs norskekysten. Utenfor Edøy lå det mange båter og fisket så vi lot oss lokke og prøvde en stund. Med utgangspunkt helt nord på Møre er det fra 40-80 nm til mye av de mer kjente fiskeområdene som Frohavet, områdene utenfor Sula og Mausund osv. Datoer for de fire månefasene nymåne, økende halvmåne, fullmåne og minkende halvmåne samt for årets høytidsdager er gitt. I hovedkalendariet er også oppført tidene for fullmåne, nymåne, jevndøgn og solverv, helligdager, gamle merkedager, prekentekster, kjente personers fødsels- eller dødsdatoer samt viktige begivenheter som fant sted på de forskjellige datoene. Andre astronomiske data For 12 byer eller steder nord for polarsirkelen er det angitt tider for når midnattsola og mørketiden begynner og slutter.

Båt Blogg. Merry Fisher 605 og Merry Fisher 595, Loke , (boat blog): Fiskehelg utenfor Kristiansund. Havfiske

flo og fjære kristiansund

Min fiskekamerat hadde ikke lyst til å ligge i båten og leide 2 hotellrom, helt ok for meg. Omsider fant vi ei ledig felles korthelg, der det passet for familie og oss selv. I tillegg er det to sider med hundreårsminner over personer som ble født eller døde og over begivenheter for 100 år siden, 200 år siden osv. Lørdag morgen ble mat og annet pakket før vi kom oss avgårde omtrent midt på dagen. Solas høyde over horisonten gjennom året er også som figurer. Vi tok med et par 50 liters fiskekasser ekstra.

flo og fjære kristiansund

Klargjøring Fredag kveld pakket jeg, fylte tanken og gjorde klart. Vi forsøkte flere steder men fikk lite. Fisketur søndag Opprinnelig plan var å gå ut til Griptaran igjen men vi fikk så lite fangst der på lørdag så vi droppet det og gikk til Griphølen. Innhold Kalendariet Almanakkens viktigste del er kalendariet, dvs. This will give you an overview page for the country, and you can choose a city or a region. Vi satte kursen mot Griphølen og Griptaran med endelig destinasjon Kristiansund. Disse sidene konsulteres ofte av jegere og fiskere, både av dem som driver profesjonelt og av hobbyfiskere.

Vêrvarsel for Møre og Romsdal

flo og fjære kristiansund

Tilsvarende data er gitt for planetene Merkur, Venus, Mars, Jupiter, Saturn og Uranus for de samme stedene, samt for Mo i Rana, med 10 dagers mellomrom. Haien ble forøvrig sluppet ut igjen Returen ble på litt over 50 nm. Planet- og stjernekart Midt i almanakken finnes planet- og stjernekart. Vi gikk fra Griptaran uten noen særlig fangst i 20 tiden og turen inn tok en drøy time. Selv om det blåste så var det ei uvanlig varm septemberhelg så fisk blir fort bedervet, en god kjølekjede er derfor viktig. Jeg tok også med en liten kompressorfryser og et ekstra 70 Ah batteri til denne, nedfrysing bruker en del strøm selv på kompressorfryser. Det er også gitt enkle anvisninger for hvordan soldataene kan beregnes for et vilkårlig sted i Norge.

flo og fjære kristiansund

To artikler, Stjernehimmelen sett fra Jorda og Tidsregningen, gir en kort innføring i praktisk astronomi. Det første jeg så var at det området er ganske stort så det ble ganske lang kjøretur fra Griphølen og ut til Griptaran. Essays Almanakken inneholder også fra tid til annen essays av mer allmenn interesse, f. En dagtavle evighetskalender på en side gjør det enkelt å finne ut hvilken ukedag en bestemt dato i et gitt år faller på, både i den julianske og den gregorianske kalenderen. Vi fikk 6 store fine uer, et par Brosmer og noen sei.

Search: flo og fjære

flo og fjære kristiansund

Yr is a joint service by the Norwegian Meteorological Institute and the Norwegian Broadcasting Corporation. Samtidig fulgte vi med de andre båtene, hverken vi eller noen andre fikk fisk, etter ei stund ga vi opp og fortsatte. Temaartikkel Hvert år tas det inn en populærartikkel om et tema som antas å ha allmenn interesse, men som ikke har tilknytning til almanakken forøvrig. Hovedkalendariet gir slike informasjoner daglig for Oslo, Trondheim og Tromsø. Innledning Jeg og en kamerat har lenge planlagt ei fiskehelg. Det gir en ganske drøy kilospris på fisken, men det var ei sosial og hyggelig helg med litt fisk på hver.

flo og fjære kristiansund

Når vi syntes vi hadde fått nok uer flyttet vi oss ut på Griptaran. The search for flo og fjære returned 0 results We did not find any forecasts for places called flo og fjære on Yr. Oppsummering Turen ble totalt drøye130 nautiske mil med et forbruk på litt over 120 liter bensin som vi delte. Helgen var så vellykket at vi har avtalt å gjøre noe lignende neste år. I perioder når vi fikk lite så sløyet og fileterte jeg all fangsten og la den i fryseren. Som hovedrett valgte vi Klippfisk gratinert med Kraftkar fra Tingvoll, en rett som kan anbefales på det varmeste. Indre led er også en grei måte å sikre returen på uten å bruke masse tid.